Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator
×
ikona telefon

Bezplatná linka: 800 222 002

# 18 Nákup nemovitosti & jeho nástrahy

Kdo se někdy poohlížel po nemovitosti ke koupi, dobře ví, že to není zrovna snadný úkol. Proto se v dnešním článku zaměříme na zákaznické trendy a podíváme se, podle čeho vybrat naši vysněnou nemovitost.

Co je dneska trendy?

Zákaznické preference se v průběhu času vyvíjejí a momentálně už vypadají úplně jinak než před 5-10 lety. Například aktuálně registrujeme mnohem větší nátlak na lepší připravenost bydlení. Nutná rekonstrukce tedy může současné zájemce snadno odradit. Kupující dnes stále více preferují vlastní pohodlí, proto jsou náročnější nejenom na vybavení nemovitosti, ale i na další parametry, jako např. balkon, lodžie, parkovací stání nebo sklep.

Co klienty láká nejvíc?

Standardní dispozice bytů je dnes 2+kk, takže samostatná kuchyně už není tak populární. Přestože by ji někteří klienti preferovali, developeři se zpravidla drží spojení kuchyně s obývákem – proto jsou byty např. o dispozici 3+1 stále vzácnější. Je zajímavé, že u rodinných domů naopak klesá poptávka po větších plochách. Zákazníci se dnes spokojí s výrazně menší plochou zahrady. Schválně si vzpomeňte, kolikrát jste v poslední době projížděli okolo nově postavených řadových domků s malinkými zahrádkami.  

Dalším bodem zájmu je již zmíněné parkování. I když je jednou z aktuálních podmínek pro získání stavebního povolení zřídit jedno parkovací stání ke každé jednotce, ne vždy to rodinám stačí, a proto se poohlížejí i po dalších možnostech.

Liší se výběr investiční nemovitosti a nemovitosti pro vlastní bydlení?

První rozdíly jsou už ve výběru samotné dispozice: Zatímco investoři preferují dispozici 2+kk, při výběru pro vlastní klienti zpravidla volí dispozice 3+1 nebo větší. Dále sledují klienti parametry jako vybavení nemovitosti nebo průchodnost pokojů.

Jak může kupující najít vysněnou nemovitost?

Je pravda, že se v průběhu letošního roku proces hledání zjednodušil, a to zejména kvůli poklesu poptávky.  I tak může být pátrání po nemovitosti oříšek, proto doporučujeme zadat poptávku u realitní kanceláře (nebo kanceláří), která eviduje novou nabídku a informuje o ní kupující. Zadaná poptávka u makléře může dát zájemci náskok pár dnů před tím, než se nabídka zveřejní. Může se tak dostat na prohlídku jako první a začít jednat o koupi.

Financování

Dřív lidé bez přiopraveného financování jen těžko ve shánění nemovitosti uspěli, přesto je vhodné mít předem připravené financování i dnes. Můžete narazit na zajímavou investiční příležitost, která bude vyžadovat rychlé jednání. Právě připravené financování vám pomůže zvítězit nad konkurenčními zájemci.  

Po čem se na prohlídce koukat?

V době dražších energií zpravidla první dotazy směřují na náklady na bydlení – ať už jde o náklady na energie nebo např. na fond oprav. Pro získání základního přehledu doporučujeme kupujícím zjistit, jaké byly náklady v předchozím období. Také by vám mělo napovědět písmeno energetického štítku budovy. Průkaz energetické náročnosti budovy (PENB), je často laicky označovaný jako „energetický štítek“ kvůli jeho grafické podobnosti se štítky na elektronických spotřebičích. PENB určuje energetickou náročnost konkrétní nemovitosti. Udává, jak energeticky hospodárná nemovitost je. Celkem vzniklo 7 tříd energetické náročnosti, které označujeme písmeny A (mimořádně úsporná) – G (mimořádně nehospodárná).  

Právní stav nemovitosti

Realitní makléř by měl prověřit, zda je nemovitost tzv. „čistá“ tzn. bez hypotéky a zásadních právních vad. Váznoucí hypotéka nemusí být nutně problém a zpravidla se řeší dnes již standardizovaným procesem, kdy je nemovitost vyplacena skrze advokátní úschovu dané úvěrující bance. Také pro klienty dokážeme zřídit vyplácení jedné hypotéky druhou hypotékou.

Jaká je to plocha?

Dobře si zkontrolujte, zda plocha uvedená v inzerátu značí celkovou plochu bytu (tzn. plocha všech obytných místností a dalších prostor měřená uvnitř obvodových stěn bytu, nezahrnují se do ní sklepy, balkony ani lodžie), anebo zda je příslušenství do plochy bytu již započteno (součet všech ploch obytných místností, dalších prostor a příslušenství označujeme jako obytnou plochu). Naneštěstí se ještě dnes mohou objevit inzeráty, které na první pohled neprezentují součty ploch příliš jasně. Proto se vždy raději na přesná čísla zeptejte Vašeho makléře. 

Stav

Převážně u starších domů doporučujeme získat informace o skutečném technickém stavu budovy. Měly by vás zajímat rozvody, zdivo, podlahová krytina (a vrstvy pod ní) nebo třeba stav střechy. Vždy je možnost pozvat si technika, který tyto informace dokáže získat za nás, ovšem to může zákazníka vyjít i na několik desítek tisíc korun.  

 

Jak může kupující vyjednat výhodnější cenu?

Po 5-6 letech čekání mají kupující konečně příležitost jednat o ceně nemovitosti (vždyť ještě v loňském roce se cena nezřídka kdy licitovala nahoru). Strategie se může odvíjet např. od toho, jak dlouho je nemovitost inzerovaná. O týden „starou“ nemovitost bude mnohem těžší smlouvat, než o tu která je v nabídce už několik měsíců.

V čem může kupující zachybovat?

Zejména tehdy, pokud kupuje nemovitost bez realitní kanceláře. Může se tak nevědomky dopustit chyb, které by mohly být v konečném důsledku poměrně drahé. Např. pokud by posílal peníze bez prostřednictví advokátní kanceláře, která ručí za jejich bezpečí. Zásadní je také ustanovit si předem data předání nemovitosti a vyplacení zálohy a kupní ceny.  Spolupráce s ověřenou realitní kanceláří Vám zajistí, že se vyhnete všem takovým chybám.

Ing. Petr Korytar
AUTOR Ing. Petr Korytar ředitel HRK

Petr Korytar je Olomouckým rodákem a hrdým patriotem. V roce 1992 založil jeho otec rodinnou firmu - Hanáckou realitní kancelář. Od svých 5 let tak byl svědkem vývoje realitního trhu i práce realitního makléře. Po vystudování vysoké školy v roce 2011 převzal po otci štafetu a stal se ředitelem kanceláře. Dnes vede široký tým realitních profesionálů. Průběžně monitoruje a analyzuje realitní trh a tyto informace pak předává veřejnosti v podobě odborných článku nebo realitního vlogu.